Tuesday, November 10, 2015

Kenangan Ramadhan

hello guys XD

rase2 nak dekat 2 minggu lebih x update blog..bkn apa takut orang x nampak sebab jerebu kan hehehe... tetibe hati tergerak nak post 1 entry sebab nanti bertimbun lagi kerja-kerja lain.

Tajuk yg ingin saya kongsikan bersama anda semua di alam maya ini adalah Ramadhan. Bila cakap pasal Ramadhan ni mestilah terlintas di setiap akal seorang Muslim iaitu...... (jeng jeng jeng...)


Rukun Islam yang ke-3 iaitu berpuasa.. jadi bagi budak2 yang baru nak "up", inilah reaksi mereka saban hari pada bulan yg mulia ini :D

I feel you brah




Persoalan yang timbul sekarang ni apa yang aku nak cita pasal Ramadhan ni??? (kan kan macam semua orang tak tahu je..poyo je mamat ni :PP)

ok Ramadhan yang  ak nak share ngan korang semua ialah Ramadhan yang berlaku pada 2 tahun lepas...time tu la ak baru belajar cara nak buat murtabak maggi haha..tu je

banyak gak la experience yg aku dapat time tengah masak tu..but mostly aku tengok2 je kawan2 aku yang masakkan :P

Jadi skang ni aku nak habaq mai kat hampa2 semua bende2 yang perlu ada tuk buat murtabak maggi; So let's begin.....

Bahan-bahan / Materials
1. Maggi (duh...obviously tapi pakai yg jenis berkuah eg: kari, ayam dsb)
2. Minyak masak
3. Telur
4. Sos dan mayonis

Apparatus
1. Spatula
2. Portable stove
3. Cerek
4.Kuali mini

(dah macam lab report Science dah bende kau tulis ni..haish redho jela)

Cara-cara:
1. Didihkan air untuk mencelur mi segera
2. Masukkan mi yang telah dicelur ke dalam mangkuk beserta dengan 2 biji telur dan perencah dan gaul hingga sebati
3. Panaskan minyak
4. Masukkan bahan-bahan tadi ke dalam kuali dan wallah..gaul jela sampai masal ;V


So ni lah hasilnya murtabak maggi yang ak buat (kot)

Feel the irresistible temptation from this food *drooling 

Kesimpulannya, rajin2 la try masak sbb skang ni kos hidup dah meningkat..GST pon dah dikenakan (bukan nak kondem tapi ade certain peniaga amik kesempatan).. so dengan masak sendiri kita boleh la sahut cabaran 3.85 bagi menangani isu makanan luar mahal (x nak sebut nama dia bagi clue rase dah cukup kot)....hehehe





Jadi sampailah kita semua ke penghujung entry kali ni...idea pon kadang2 datang sekejap sangat, bini dia call suh balik awal..so merepot la aku nak pikir idea yg lagi power... so ak harap korang semua terhibur dengan lawak hambar sebentar tadi..


Reaksi aku dengan lawak hambar kau tadi...


K uolls

Babai XD


Much like very sweg so coool wow



No comments:

Post a Comment