HUKUM QAZA’ (MENCUKUR SEBAHAGIAN KEPALA DAN MEMBIARKAN YANG
LAIN).
Contoh qaza' (gambar hiasan) |
Definasi qaza seperti kata Imam Nawawi:
القزع حلق بعض الرأس مطلقا وهو الأصح
Qaza’ ialah mencukur sebahagian kepala.
Hukum Qaza’
ULAMA TELAH BERSEPAKAT MENYATAKAN MAKRUH QAZA’
Imam Nawawi menyebut dalam kitab al-Minhaj (syarh sahih
Muslim):
وأجمعوا على كراهة القزع إذا كان في مواضع متفرقة إلا أن يكون لمداواة
وهي كراهة تنزيه
Sepakat ulama bahawa makruh QAza’ sekiranya cukur dibeberapa
tempat dan dikecualikan sekiranya untuk tujuan perubatan. Maksud makruh disini
ialah makruh yang biasa (bukan makruh tahrim)
PENDAPAT EMPAT MAZHAB
MAZHAB HAMBALI
Al-Mardawi dalam kitab al-Insaf berkata:
ويكره القزع بلا نزاع وهو أخذ بعض الرأس وترك بعضه على الصحيح من
المذهب
Makruh Qaza’ tanpa ada pertikaian iaitu mencukur sebahagian
kepala dan meninggalkan sebahagian lain. Ini pendapat sahih dlm mazhab Hambali.
MAZHAB MALIKI
An-Nafrawi berkata:
يكره القزع وهو تفريق شعر الرأس مع حلق ما بينه
Makruh Qaza’ iaitu membelah rambut dengan mencukur
ditengahnya.
MAZHAB HANAFI
Imam ibnu Abidin berkata dalam Hasyiahnya:
ويكره القزع وهو أن يحلق البعض ويترك البعض قطعاُ مقدار ثلاثة أصابع
Makruh Qaza’ iaitu mencukur sebahagian dan membiarkan yang
lain terpisah-pisah sekadar 3 jari.”
MAZHAB SYAFIE
Imam Nawawi berkata dalam kitab Raudatut Talibin:
كُره القزع وهو حلق بعض الرأس سواء كان متفرقاً أو من موضع واحد
Makruh Qaza’ iaitu mencukur sebahagian kepala samada
ditempat yg berbeza atau tempat yang sama.
DALIL MAKRUH
ابن عمر رضي الله عنهما يقول : سمعت رسول الله صلى الله عليه و
سلم ينهى عن القزع
Ibnu Umar berkata “AKu mendengar Rasulullah saw menegah dari
Qaza’ ([ البخاري برقم 5576 ومسلم برقم 2120]
عن ابن عمر رضي الله عنهما : أن النبي صلى الله عليه و سلم رأى
صبياً قد حلق بعض شعره وترك بعضه فنهاهم عن ذلك فقال ” احلقوه كله أو اتركوه كله ”
[رواه أبو داود 4195].
Sesungguhnya Nabi saw melihat seorang budak mencukur
sebahagian kepalanya dan membuiarkan sebahagian yg lain. Nabi saw menegahnya
dan berkata “ Hendaklah kamu mencukur semuanya atau membiarkan semuanya.”
PENTING
1. Ulama berkata larangan ini tidak haram kerana termasuk
dalam bab adab.
2. Dibolehkan qaza’ untuk tujuan perubatan seperti yg
disebut oleh imam Nawawi
3. menggunting dan menipiskan tepi tidak termasuk dalam
larangan.
4. Berdosa mengeluarkan hukum haram qaza’ sekiranya dia
bukan ulama yg mujtahid (seperti tersebar dalam fb)
Kesimpulannya, kemukakan pendapat anda sekiranya isu-isu yang dibincangkan merangkumi di bawah kepakaran masing-masing dan jangan sesekali menyuarakan pendapat sendiri dalam hal yang bukan dalam bidang kepakarannya.
Peace out XD
No comments:
Post a Comment